Wokkipannujen maa

tiistaina, syyskuuta 26, 2006

Hong Kong

Käytiin porukalla Hong Kongissa viime viikonloppuna. Aika hurja paikka, paljon länsimaalaisempi tosin kuin Macau. Ihmiset jopa monissa paikoissa puhuu hyvää englantia mut toisaalta HK olikin Englannin siirtomaa. Matkan tarkoituksena oli käydä vähän shoppailee, hoitaa Sebastianin passin uusiminen koska sillä on vanhan passin lisäksi muutenkin tarpeeks ongelmia tullissa Kolumbian passilla, sit myöskin tsekkaamassa yöelämä jonka piti huhujen mukaan olla jotain mahtavaa, sekä tietenki surffipaikkojen katsastaminen. Tavoitteet tuli täytettyä, tosin vähän vaihtelevalla menestyksellä.

Ensinnäkin löydettiin netistä halpoja hostelleja Kowloonista (keskustan mantereen puolella oleva osa), maksettiin vain 9 euroa per yö mutta hostellit oli keskustan karuimmissa taloissa ja yhteen noin kolmen nelin huoneeseen piti tunkea 4 henkeä. No, eipä sinne tosin nukkumaan mentykään... No, eka päivä shoppailtiin ja hoidettiin se uusi Kolumbian passi. Eipä kyl pahemmin auttanut, Sebastian jäi silti tulliin jumiin. =) Samaten shoppailu meni vähän puihin. Mä tarvitsisin ehdottomasti uudet kengät kun vanhat alkaa hajoilla mut eihän mistään löydy mun kokoa, isoimmat monot täällä on 44:sia. Mutta tulipahan ainakin samalla kierryltyä puoli kaupunkia ja nähtyä maisemia.

Illalla mentiin sitten pitkän päivän kävelyn jälkeen ansaitusti viihteen puolelle. Otettiin Kowloonista metro veden ali Hong Kong Islandin puolelle, siellä on yks baarialue mistä kaikki kaupungin kuumimmat paikat löytyy. Itseasiassa se alue on ikäänkuin muutama katu jotka on varattu pelkästään baareille ja klubeille, niillä on ovet ja ikkunat auki ja musiikki pauhaa kaduille asti niin että mihinkään ei oikeastaan tarvii edes mennä sisään ja silti on sisällä bileissä. Koko katu on ikäänkuin vappuna kadut Suomessa. Ja tää on siis ihan normi-ilta HK:ssa. Mukavan näköistä siis ensivilkaisulla, paljon väkeä, paljon länsimaalaisia, kaikilla on hauskaa, ja kaduillakin on bileet mutta jouduttiin silti äkkiä toteamaan että köyhällä ei oo paljon varaa juhlia Honkkarissa. Oluet oli helposti 5 euroa/tuoppi, sisäänpääsyt klubeille semmosta 15-30 euroa plus moniin paikkoihin ei pitkänkään jonottamisen jälkeen päässyt sisään jos et ollut klubin jäsen tai naama ei muuten vaan miellyttänyt ovimiehiä. Yhdet kaverit lopulta veti ässän hihasta kuulemma lauantai-iltana ja oli menny takasin yhteen kuumimmista paikoista jossa tunnetusti kaikki mallit käy ja sanoneet ovella että ovat sen ja sen mallitoimiston hommissa, ja heti pääsivät sisään. Mulla ei kuitenkaan oo näyttää kuvia näistä kinkereistä kun en jaksanu raahata kameraa siellä mukana, ehkä ens kerralla sitten.

Toisena päivänä herättiin "aikasin" ja mentiin ettimään surffirantaa. Paikka oli valmiiks katottu netistä mut ei hoksattu katsoa ohjeita miten sinne pääsee joten lähdettiin vähän arpomalla pyörimään siihen suuntaan. Metrolla pääsi melko lähelle ja otettiin sitten taksi perille. Ranta on Hong Kong Islandin länsirannalla ja sinne kesti löytää semmosen puolisen tuntia joten aika helppo paikka mennä.

Rannan nimi on Big Wave Bay, aika pieni ehkä noin 300m leveä mutta aallot on ihan nimen mukaiset. Satuttiin tosin paikalle huonona päivänä, oli pienet aallot ja paljon väkeä koska oli lauantai. Laudan vuokra kahdesta kuuteen asti maksoi vaan 5 euroa joten ei ollenkaan paha, varsinkin kun keskustasta matka rannalle ja takasin oli noin 4 euroa. Halpa päivä hauskan urheilun parissa...

Ja aika pro:n näköisiä oltiin... ainakin vielä ennen veteen menoa.

Käytännössä homma olikin paljon vaikeempaa kun ikinä osasin odottaa. Aivan uskomattoman rankaa fyysisesti, ja teknisesti niiiin vaikee laji myös. Ei siinä mitään etteikö pääsis ylös laudalle mutta suurin vaikeus on siinä et osaa valita just oikean kohdan vedessä jossa iso aalto lähtee murtumaan. Varsinkin kun ranta oli aivan täynnä ja me haluttiin treenata ensin vähän sivummalla ettei kolhita muita laudoilla, niin syrjemmässä meidän paikalla aallot murtu joka kerta eri paikassa. Vähintäänkin turhauttavaa kauhoa täysin voimin edes takas monta kertaa ja aina aalto menee eri paikasta. Ja sit kun sen aallon sai kiinni niin huomattiin että meillä oli vääränlaiset laudat. Ja jos viimein onnistu vaikeella laudalla nappaamaan aallon niin sit oli joku muu edessä kun väkeä oli ihan liikaa. No mut hauskaa oli silti, ja ens viikolla mennään uudestaan taas. Tällä kertaa tosin viikolla koska viikonloppusin siellä ei oo paikallisten mukaan tilaa surffata. Katotaan josko sit saatais onnistuneita kuvia siitä kun ollaan jopa aallon päällä...

Viimeiseks käytiin illalla vielä katsastamassa näköala Hong Kongiin The Peakin huipulta. HK:han on kutakuinkin vuorten ympäröimä ja tää paikka on HK Islandin korkeimmalla huipulla. Ylös mennään ratikalla vuoren seinää pitkin ja huipulla on Tussaud'sin vahanukkenäyttely, huippumoderni ostoskeskus ja sen katolla näköalatasanne. Näky oli kieltämättä aika makea. Ja pääsinpä taas ekaa kertaa kolmeen vuoteen syömään mun lempiburgereita, huipulta löyty ylläen Burger Kingi..!

1 Comments:

• Fookin' A. Jäbää elää isosti Kiinassa, kultakorut vaan kaulaan ja kromivanteet alle :)

Handelsbanken oli sit muuten edullisin, 25m2 asuntolainaa Lauttasaaresta.

By Anonymous Anonyymi, at 9:28 ip.